menu
Πανελλήνιες: διαχείριση της αποτυχίας

Για άλλη μία χρονιά, οι Πανελλήνιες εξετάσεις  βρίσκονται στο προσκήνιο.Τα συναισθήματα των εφήβων και νέων συμμετεχόντων σίγουρα είναι ανάμεικτα: από τη μία η ανυπομονησία για το τέλος, από την άλλη το άγχος απόδοσης και η περιέργεια για τα θέματα μπορούν να πυροδοτήσουν διάφορα ψυχοσωματικά συμπτώματα και σκαμπαναβεσμάτα διάθεσης. Σε αυτή τη φάση, η θετική σκέψη, το σωστό πρόγραμμα, τα θετικά κίνητρα και η οι επιβράβευση της προσπάθειας αποτελούν σημαντικοί παράγοντες που μπορούν να συμβάλλουν σε ένα επιθυμητό αποτέλεσμα. 

Υπάρχουν ποικίλες κατηγορίες παιδιών που δίνουν εξετάσεις:

  • οι μαθητές που σχεδόν πάντα προσπαθούν να πετύχουν καλούς βαθμούς και το καταφέρνουν οπότε οι πανελλήνιες γι’ αυτούς είναι μία ακόμα σημαντική πρόκληση
  • τα παιδιά που ήταν μέτριοι μαθητές και στις τελευταίες τάξεις «ανέβασαν» ταχύτητα με σκοπό την εισαγωγή σε μία σχολή επιθυμίας
  • οι μαθητές που σχεδόν πάντα δίνουν αγώνα για να πετύχουν σε όλες τις τάξεις του Λυκείου, διαβάζουν πολλές ώρες, δυσκολεύονται αρκετά αλλά τα αποτελέσματα συνήθως δεν τους ικανοποιούν 
  • οι μαθητές που πιστεύουν σε ένα «θαύμα» διατηρώντας ωστόσο χαμηλό επίπεδο προσπάθειας και
  • τα παιδιά που, ενώ είχαν μέτριες αποδόσεις, χάνουν την πίστη στον εαυτό τους και τα παρατούν την τελευταία χρονιά έχοντας την πεποίθηση της σίγουρης αποτυχίας.

Σε όποιο είδος και να ανήκει κάποιος μαθητής, η αποτυχία αποτελεί σίγουρα μία πιθανότητα.

Γι’ αυτό το λόγο, είναι σημαντικό να υπάρχει κατάλληλη προετοιμασία τόσο για την περίπτωση επιτυχίας στόχου όσο και στην περίπτωση αδυναμίας προσέγγισης στόχου. Αρχικά, η διαχείριση της αποτυχίας είναι εφικτή αρκεί να γίνουν τα εξής:

  1. Δώστε ένα άλλο νόημα στον όρο «αποτυχία». Στην ουσία αποτυχία δεν υπάρχει, μόνο ΛΑΝΘΑΣΜΕΝΟΣ ΤΡΟΠΟΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗΣ του στόχου. Όταν δεν πετυχαίνουμε αυτό που θέλουμε, δε σημαίνει ότι είμαστε αποτυχημένοι απλώς δεν χρησιμοποιήσαμε σωστές μεθόδους προσέγγισης του στόχου που θέλαμε να πετύχουμε. Δώστε έμφαση και χρόνο στις εναλλακτικές που δημιουργούνται μετά το ανεπιθύμητο αποτέλεσμα, παρά στον αναμηρυκασμό των όσων συνέβησαν. 

    Μερικοί λανθασμένοι τρόποι προσέγγισης: υπερπροσπάθεια (γιατί συνήθως καταλήγει σε υπερκόπωση), πίστη σε θαύμα μαζί με χαμηλό επίπεδο προσπάθειας, υπερβολική σιγουριά και αυτοπεποίθηση, αυξημένο άγχος, πλήρης απομάκρυνση από κοινωνικούς κύκλους και χόμπι.
     
  2. Βρείτε εναλλακτικά μονοπάτια για να φτάσετε στο επάγγελμα επιθυμίας σας. Σημασία δεν έχει τόσο η σχολή που θα περάσετε ώστε να γίνετε επιτυχημένοι επαγγελματίες, καθώς ρόλος της σχολής είναι ο αρχικός εφοδιασμός βασικών γνώσεων και όχι η πλήρης κατάρτιση και προετοιμασία για επιτυχημένο επάγγελμα. Πολύ πιο σημαντική είναι η προσωπική προσπάθεια, το προσωπικό διάβασμα, οι εμπειρίες αλλά και ο χρόνος αφοσίωσης στο επάγγελμα-στόχο. Αν πράγματι θέλετε να επιλέξετε αυτό το συγκεκριμένο επάγγελμα/κατεύθυνση, αλλά τα μόρια σας δεν επαρκούν ώστε να εισαχθείτε στη σχολή, αναζητήστε εναλλακτικά μονοπάτια μέσω άλλων σχολών και καταλήξτε σε μεταπτυχιακές σπουδές σε αυτό το στόχο. Επίσης, υπάρχουν και οι δημόσιες/ιδιωτικές σχολές με πληθώρα επιλογών επαγγελμάτων που μπορούν εξίσου να σας προετοιμάσουν (και ταχύτερα) για το επάγγελμα που επιθυμείτε. 
     
  3. Όποιο και να είναι το αποτέλεσμα, αυτό το καλοκαίρι δώστε χρόνο στον εαυτό, στη χαλάρωση και στην καλοπέρασή σας. Προβείτε σε αυτά που στερηθήκατε όλο αυτό τον χρόνο, ανεξάρτητα από τον αν προσπαθήσατε πολύ ή λίγο. Και μόνο η αναμονή των εξετάσεων  και η καθημερινή πίεση των μαθημάτων μπορούν να έχουν δημιουργήσει σε εσάς υψηλά επίπεδα έντασης, θυμού ή αρνητικών συναισθημάτων. Σας αξίζει η αυτοφροντίδα, με όποιον τρόπο εσείς την ορίζετε!
     
  4. Αποφύγετε τους ανθρώπους που σας υπενθυμίζουν συνεχώς την αποτυχία σας. Υπερασπιστείτε τον εαυτό σας όσο μπορείτε και προστατεύστε τον από τοξικούς συγγενείς/φίλους/γονείς. Πραγματικά, δε γνωρίζουν καθόλου τον αν καταβάλατε προσπάθεια ή όχι και κρίνουν μόνο παρορμητικά και εκ του αποτελέσματος. Ακούστε και προσεγγίστε μόνο όσους σας ενθαρρύνουν, σας υποστηρίζουν και σας φτιάχνουν το κέφι. 
     
  5. Μη χάνετε την ελπίδα σας. Υπάρχει περίπτωση το «πλήρωμα» του χρόνου να μην έχει έρθει για εσάς. Αν νιώθετε ότι δεν έχετε καταβάλει κάθε δυνατή προσπάθεια για επίτευξη στις εξετάσεις, υπάρχει η δυνατότητα να ξανασυμμετέχετε σε αυτές, ίσως με καλύτερη προετοιμασία και πιο σωστές μεθόδους διαβάσματος. 

Εξάλλου, ποτέ δεν είναι αργά, όταν μιλάμε για όνειρα.

Η επιτυχία είναι να προχωράς από αποτυχία σε αποτυχία, χωρίς να χάνεις τον ενθουσιασμό σου.
Ουίνστον Τσώρτσιλ, 1874-1965, Βρετανός πρωθυπουργός, Νόμπελ 1953


 

Έλενα Τσουτσίδου

Ψυχολόγος - Παιδοψυχολόγος

Εθνικής Αντιστάσεως 16, Πτολεμαΐδα (2ος όροφος)

τηλ. επικοινωνίας: 24630 24300, 6983312336

email: info@eltherapy.gr

Facebook: Eltherapy.gr, Instagram: eltherapy.gr

website: www.eltherapy.gr