menu
Μερικοί σημαντικοί λόγοι που το άγχος επιδεινώνεται τους καλοκαιρινούς μήνες

Καλοκαιρινό άγχος; Δεν είστε οι μόνοι. Έρευνες έχουν αποκαλύψει ότι το άγχος επιδεινώνεται την περίοδο του καλοκαιριού και όταν υπάρχουν υψηλές θερμοκρασίες.

Διαδικτυακές έρευνες αποδεικνύουν το παραπάνω φαινόμενο καθώς το 73% των συμμετεχόντων απαντούν πως βιώνουν περισσότερο άγχος και συμπτώματα πανικού το καλοκαίρι. Οι αιτίες που συμβαίνουν τα παραπάνω είναι τόσο σωματικές όσο και συμπεριφορικές. 

  1. Υψηλές θερμοκρασίες συμβάλλουν στην πυροδότηση του άγχους και στα συμπτώματα
    Η έκθεση σε ψηλές θερμοκρασίες μπορεί να προκαλέσει άγχος και πανικό καθώς το σώμα «ξεφεύγει» από τις φυσιολογικές για τη σωστή λειτουργία του θερμοκρασίες (36.1ºC to 37.2º C), προκαλώντας σε πολλές περιπτώσεις υπερθερμία. Τα συμπτώματα της υπερθερμίας είναι ευερεθιστότητα, ναυτία, κόπωση, μυϊκή ένταση, αφυδάτωση, τρέμουλο, αδυναμία, δυσκολία αναπνοής και πολλά ακόμη.

    Για παράδειγμα, αν το σώμα εκτίθεται σε υψηλή θερμοκρασία για πάνω από μισή ώρα, τότε:
  • Ενεργοποιείται ο άξονας υποθαλάμου – υπόφυσης – επινεφρίδιων (HPA), όπου είναι η αντίδραση στρες του οργανισμού με σκοπό την διαχείριση και αντιμετώπιση της υψηλής θερμοκρασίας.
  • Αυξάνεται ο μεταβολισμός
  • Αυξάνεται ο καρδιακός παλμός
  • Αυξάνονται οι αναπνοές
  • Αυξάνεται η εφίδρωση με σκοπό την προσπάθεια του οργανισμού να μειώσει τη θερμοκρασία του σώματος.
  • Αφυδάτωση
  • Δυσκολία αναπνοής όταν υπάρχουν αρκετά υψηλές θερμοκρασίες
  • Μείωση των σωματικών υγρών, όπως νερού και ηλεκτρολυτών, μέσω των ιδρωτοποιών αδένων, που σημαίνει ότι υπάρχει μείωση στη διαθεσιμότητα των θρεπτικών ουσιών στο σώμα, επιρροή της αποβολής των τοξινών από το σώμα και γενικά της προσπάθειας πτώσης της θερμοκρασίας στο σώμα.
  • Πτώση αρτηριακής πίεσης άρα και μείωση της ροής του αίματος στον εγκέφαλο.
  • Το αίμα απομακρύνεται από το δέρμα με σκοπό τη πτώση της θερμοκρασίας. Με σκοπό αυτό, τα αιμοφόρα αγγεία στα άκρα διαστέλλονται ενώ αγγεία των μυών του εγκεφάλου, του πεπτικού συστήματος και των οργάνων περιορίζονται. Συνεπώς, υπάρχει υψηλή συγκέντρωση αίματος στα δάχτυλα και στους αστραγάλους.
  • Αύξηση της συγκέντρωσης γλυκόζης στο αίμα, με την αύξηση της ινσουλίνης.
  1. Οι ορμόνες του στρες αυξάνονται τους καλοκαιρινούς μήνες

    Έρευνες στο Poznan University of Medical Sciences στην Πολωνία βρήκαν ότι η τα επίπεδα της κορτιζόλης είναι υψηλότερα το καλοκαίρι παρά το χειμώνα και με αυτό τον τρόπο αυξάνεται η αγχωτική σκέψη και ο τρόπος που οι ορμόνες του στρες επιδρούν στο κέντρο του φόβου στον εγκέφαλο.
     
  2. Φόβος του να «μένεις στην απ’ έξω» (fear of missing out)

    Πρόκειται για ένα είδος φόβου που εμφανίστηκε από τη στιγμή που πρωτοστάτησαν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης (Facebook, Instagram) και αναφέρεται στον φόβο ότι χάνουμε ευκαιρίες για κοινωνική συναναστροφή ή εξελίξεις ή απλούστερα «μία συνήθεια ότι οι άλλοι μπορεί να ζουν μια ικανοποιητική εμπειρία από την οποία εγώ είμαι απών». Πολλές φορές, οι άνθρωποι, παρακολουθώντας τους άλλους, μπαίνουμε σε μία διαδικασία σύγκρισης των δραστηριοτήτων μας με τους άλλους. Ειδικά το καλοκαίρι, οι ευκαιρίες των ανθρώπων για διασκέδαση και κοινωνικές στιγμές αυξάνονται, συνεπώς αυξάνεται το φαινόμενο της  κοινωνικής σύγκρισης, η οποία επιφέρει την απογοήτευση και ταυτόχρονα την αύξηση του άγχους ή του πανικού.
     
  3.  Στέρηση του ύπνου

    Ο ύπνος το καλοκαίρι είναι μειωμένος καθώς η μέρα μεγαλώνει, οι ευκαιρίες για νυχτερινές εξόδους είναι περισσότερες ενώ η έκθεση στον ήλιο επηρεάζει την ικανότητα του ατόμου για παρέλευση του ύπνου. Επίσης, τα σκαμπανεβάσματα των θερμοκρασιών τη νύχτα εμποδίζουν το μοτίβο συνεχούς ύπνου και την ποιότητα του. Με αυτό τον τρόπο, η έλλειψη καλού ύπνου επιφέρει αγχωτικά συμπτώματα μέσω της αύξηση των ορμονών άγχους.
     
  4. Το άγχος των διακοπών

    Ο προγραμματισμός των διακοπών, ειδικά την εποχή της οικονομικής κρίσης, μπορεί να επιφέρει πανικό. Η εύρεση κατάλληλου καταλύματος, η μετάβαση σε κάποιον παραθεριστικό προορισμό και η οικονομική αποταμίευση μπορεί να «χαλάσουν» την χαλαρότητα των διακοπών – πόσο μάλλον σε περιπτώσεις όπου υπάρχουν παιδιά στην οικογένεια, τα οποία έχουν βγει εκτός προγράμματος σχολείου και ρουτίνας, κάνοντας τα ανυπόμονα και με λιγοστή… υπομονή!
     
  5. Το άγχος του καιρού

    Οι υψηλές θερμοκρασίες αυξάνουν και την πιθανότητα για ισχυρές καταιγίδες μέσα στο καλοκαίρι. Εάν οι βροχές σας χαλούν τη διάθεση, ειδικά αν βρίσκεστε ή προγραμματίζετε διακοπές, τότε αυτόματα αυξάνονται και τα αγχωτικά συμπτώματα στο σώμα σας.

    Μερικές συμβουλές πρόληψης της υπερθερμίας:
  • Μετριασμός του αλκοόλ και επιλογή ανοιχτόχρωμης ένδυσης
  • Περιορισμός της έκθεσης στον ήλιο
  • Αποφυγή πολλών καφέδων και βαριών γευμάτων
  • Επιλογή δραστηριοτήτων σε εξωτερικούς χώρους μόνο τις ώρες που πέφτει η θερμοκρασία
  • Τεχνικές χαλάρωσης και επιβράδυνση αγχωτικού τρόπου ζωής
  • Συνεχής ενυδάτωση του σώματος με υγρά, φρούτα και λαχανικά
  • Αποφυγή τοξικών ατόμων και επιλογή ατόμων με χιούμορ και χαλαρή διάθεση